Logo

To-faktor godkendelse

Når du handler eller gennemfører andre betalinger på nettet, skal du i nogle tilfælde godkende med så kaldt to-faktor-godkendelse.

Hvad er to-faktor-godkendelse?

Det er en godkendelse, hvor man skal bruge to ting, for at identificere sig.

  • noget man har (fx mobilbank eller betalingskort)
  • noget man ved (fx en personlig kode)
  • noget man er (fx Face-ID eller fingeraftryk)

I praksis kan det fx være:

  • Kort + MitID
  • Kort + sms-kode + kodeord
  • MobilePay-app + Face-ID/Touch-ID på telefonen

Hvorfor to-faktor-godkendelse?

Når der skal bruges to ting for at godkende et køb, er det sværere for svindlere at misbruge fx kortoplysninger. De to faktorer er med til at sikre, at det ER dig, der er ved at købe varen.

Derfor er det et EU-krav, at betalinger på nettet skal godkendes med to sikkerhedsfaktorer. Målet er at undgå stigende svindel med onlinebetalinger.

 

Sådan gør du: Der er to metoder

Når du handler på nettet, kan du enten godkende med MitID eller med sms-kode + et kodeord.

Metode 1:
Godkend med MitID

Når du handler på nettet med dit betalingskort, skal du altid godkende dit køb. Du kan godkende dit køb med din MitID app, MitID kodeviser eller MitID kodeoplæser.

Se i videoen, hvordan du bruger MitID app ved kortbetalinger:

Se, hvordan du bruger MitID kodeviser og MitID kodeoplæser ved kortbetalinger:

Metode 2:
Godkend med sms-kode og kodeord

Du kan også bruge en sms-engangskode plus et personligt kodeord, når du skal godkende betalinger på nettet. Du bruger MitID til at oprette dit kodeord.   

Se hvordan du bruger sms engangskode plus personligt kodeord til kortbetalinger:

Se hvordan du bruger MitID til at oprette det personlige kodeord:

 

Registrer, ændr eller slet mobilnummer og kodeord tilknyttet dit kort