Mobilbank

Med Mobilbank kan du få overblik over og styre din økonomi, ligegyldig hvor du er.

Mange funktioner

Mobilbank appen indeholder mange nyttige funktioner, som kan gøre det let for dig at klare din daglige økonomi.

  • Personlig forside, som giver et hurtigt overblik.
  • Du kan skrive til os direkte i app’en.
  • Scan dine indbetalingskort med dit kamera.
  • Ny indbakke, der samler dine beskeder og dokumenter fra banken.
  • Forbedret investeringsoverblik.
  • Administrer dine betalingskort.
  • Kontobevægelser kategoriseres, så du nemt kan følge dit forbrug.
  • Overblik over din pensionsopsparing.
  • Mulighed for at vælge engelsk som sprog.


Hent Mobilbank

  1. Download app'en via linket nedenfor, eller søg på "Landbobank" eller "Nordjyske Bank" i App Store og Google Play.
  2. Følg vejledningen i app'en.
  3. Har du spørgsmål eller brug for hjælp, så kontakt Hotline eller se vores spørgsmål og svar sektion længere nede på siden.

Hent Mobilbank til iPhone her

Hent Mobilbank til Android her

Her finder du en række spørgsmål og svar til den nye Mobilbank.

Mobilbank - Spørgsmål og svar

  • Adgang til mobilbanken

    Hvordan får jeg mobilbank?
    Hvis du har en aftale om brug af bankens Netbank, kan du downloade appen fra App Store og Google Play. Log dig på med NemID og følg anvisningerne til opsætning.

    Hvilken version af iOS og Android kan bruges til mobilbanken?
    Appen virker på iOS 12 eller nyere og Android 8 eller nyere.

    Hvordan kan jeg se, hvilken version af appen jeg har?
    Vælg ’Menu’ og gå ind under ’Indstillinger’. Her kan du se, hvilken version af appen der ligger på din telefon.

    Hvorfor kan jeg ikke bruge appen på en jailbroken eller rooted telefon?
    Det er af sikkerhedsmæssige årsager. Dine oplysninger på en jailbroken eller rooted telefon er ikke beskyttet helt så godt som på en telefon, der ikke er jailbroken eller rooted. Du skal være opmærksom på, at en Android-telefon i nogle tilfælde kan være rooted, uden at du selv har gjort det. Det kan fx ske, hvis du installerer bestemte apps. På nettet kan du finde guides til, hvordan du selv kan tjekke, om din mobil er rooted. Du kan evt. i stedet bruge vores Netbank via en browser på din telefon eller tablet.

  • Log på - og af

    Hvordan logger jeg på mobilbanken?
    Du logger på med den adgangskode, du har defineret, eller du kan vælge at bruge touchID eller faceID.

    Hvordan logger jeg af?
    Appen er sat til, at du automatisk bliver logget af efter 5 min., hvis du ikke er aktiv i mobilbanken. Du kan også vælge selv at logge dig af. Det gør du ved at vælge ’Menu’ og herefter ’Log af’.

    Hvad er åbningstiden i mobilbanken?
    Mobilbanken er åben hele døgnet, undtagen mellem kl. 03 – 05 om natten (natten til søndag er der lukket kl. 02 – 06).

    Kan vi være flere brugere på den samme app?
    I kan godt være flere brugere, der anvender appen på den samme telefon eller tablet. Start på forsiden, hvor koden til mobilbanken normalt skal indtastes. Tryk i stedet på spørgsmålstegnet i øverste højre hjørne og log på med NemID. Vær opmærksom på, at du hver gang skal logge på med NemID og skrive din kode to gange.

  • Ændring af koden

    Hvad gør jeg, hvis jeg har glemt min kode – eller vil ændre den?
    Hvis du har glemt din kode eller ønsker at ændre den, skal du først logge på med NemID. Det gør du fra siden, hvor du normalt skriver din kode i mobilbanken. Her trykker du på spørgsmålstegnet i øverste højre hjørne. Du kan herefter logge på med NemID og oprette en ny kode.

  • Overfør penge og betal regninger

    Hvordan kan jeg overføre penge og betale regninger?
    Du kan overføre penge og betale regninger direkte fra ’Til dig’-siden. Vælg ’Overfør og betal’ og skriv det beløb, du ønsker at overføre. Du kan vælge en anden Fra-konto ved at trykke på den Fra-konto, der vises. Når du trykker på ’Vælg modtager’, får du mulighed for at vælge, om du vil overføre til en af dine egne konti, til en anden konto eller betale en regning.

    Hvis du har valgt ikke at få vist genvejen til ’Overfør og betal’ på ’Til dig-siden’, kan du gå ind på den konto, du ønsker at betale fra. Tryk på de tre prikker i øverste højre hjørne og vælg ’Overfør og betal’.

    Kan jeg scanne en regning?
    Når du scanner en regning, slipper du for at taste oplysningerne selv. Skriv det beløb, du skal betale under ’Overfør og betal’. Vælg herefter ’Betal regning’ øverst og tryk på ’Scan regning’. Dit kamera er nu aktivt. Når du holder kamerafeltet hen over den nederst linje på indbetalingskortet, bliver den automatisk scannet.

    Hvor meget kan jeg overføre/betale om dagen?
    Du kan overføre/betale op til 50.000 kr. om dagen i alt. Der kan være enkelte kunder, der har en lavere grænse. Beløbet er dog ubegrænset ved overførsel mellem egne konti, fælleskonti og konti, du har fuldmagt til.

    Hvornår skal jeg godkende en betaling?
    Du skal altid godkende betalinger, når du betaler en regning eller overfører penge til andre eller til fælleskonti og fuldmagtskonti. Når beløbet er over 10.000 kr., skal du godkende med både NemID og din sekscifrede kode. Når beløbet er under 10.000 kr., skal du kun godkende med din sekscifrede kode. Hvis du overfører beløb i anden valuta, skal du altid godkende med både NemID og din sekscifrede kode – uanset beløbets størrelse.

  • Faste betalinger og overførsler

    Vær opmærksom på at du endnu ikke kan oprette eller slette en fast overførsel i mobilbanken, men det er lige på trapperne. Hvis du får brug for det, kan du gøre det i netbanken.

    Hvor finder jeg mine faste betalinger?
    Du kan se en liste over dine faste betalinger enten direkte fra ’Til dig’-siden eller under ’Menu’ og ’Faste betalinger’.

    Hvordan opretter jeg en ny betaling til Betalingsservice?
    Vælg ’Faste betalinger’ på ’Til dig’-siden eller under ’Menu’. Tryk på plustegnet i den grønne cirkel nederst. Nu kan du oprette en tilmelding til Betalingsservice.

    Hvordan afmelder jeg en betaling til Betalingsservice?
    Vælg ’Faste betalinger’ direkte på ’Til dig’-siden eller under ’Menu’. Vælg herefter den Betalingsserviceaftale, du vil afmelde, og tryk på ’Afmeld’ nederst.

  • Bolig

    Hvor kan jeg se detaljer om mit boliglån?
    Klik på "Bolig" i menuen. Her kan du se dit realkreditlån, hvis du har det gennem Totalkredit.

    Kan jeg se realkreditlån fra andre realkreditudbydere?
    Nej, det kan desværre ikke lade sig gøre endnu.

    Hvor finder jeg skatteoplysninger om renter og bidrag?
    Klik på lånet, og klik derefter på "Renter og bidrag i år og næste år" nederst på siden.

  • Pension

    Hvor kan jeg se, hvor meget jeg har sparet op?
    Vælg ’Pension’ i ’Menu’, så får du en oversigt over din samlede opsparing, og hvad du evt. har sparet op i forskellige pensionsselskaber. Når du henter alle dine pensionsoplysninger med NemID, bliver oplysningerne sendt til banken. Du kan se alle dine pensioner i mobilbanken, og din rådgiver har også mulighed for at se dem.

    Vil du vide, hvordan din fremtid på pension ser ud?
    Du har mulighed for at se dine forventede udbetalinger ved forskellige pensionsaldre. Vælg ‘Gå til Pensionsinfo' og følge vejledningen. Her kan du ændre din pensionsalder og se, hvordan det påvirker dine udbetalinger. Har du spørgsmål eller vil du vide mere, så kontakt din rådgiver.

    Hvordan deler jeg mine pensionsinfo med min rådgiver?
    Vælg ’Pension’ i ’Menu’. Tryk på ’Opdater’ i øverste højre hjørne og log på med NemID. Vælg ’Fortsæt’, når indsamlingen af data er færdig. Dine pensionsoplysninger bliver nu sendt til banken, så din rådgiver kan se dem. Din rådgiver får dog ikke besked om, at du har hentet dine pensionsoplysninger, så hvis du gerne vil have rådgivning om din pension, så kontakt din rådgiver.

  • Investering

    Hvor kan jeg se mine investeringer?
    Du kan se dine samlede investeringer på ’Til dig’-siden. Du finder dem også under ’Menu’ og ’Investering’.

    Hvordan sælger jeg værdipapirer?
    Vælg ’Menu’ og ’Investering’. Vælg herefter det værdipapir, du ønsker at sælge, i oversigten. Du kommer nu ind på en papirdetaljeside. Scrol ned til og vælg valgmuligheden ’Sælg’.

    Hvordan køber jeg værdipapirer?
    Vælg ’Menu’ og ’Investering’. Tryk på ’Søg papir’ i øverste højre hjørne. Du får nu mulighed for at fremsøge det papir, du ønsker at købe. Vælg det pågældende papir og gå ned til valgmuligheden ’Køb’. Hvis du har værdipapiret i forvejen, kan du blot trykke på det. Herefter kommer du ind på papirdetaljesiden, hvor du kan vælge at købe.

  • Betalingskort

    Hvorfor kan jeg ikke se kortnummeret på mit betalingskort?
    Dit kortnummer er fortrolig og vigtig data, og derfor bliver dele af det ikke vist. Hvis du har et Mastercard, vil du se, at kortnummeret slet ikke bliver vist.

    Hvordan spærrer jeg mine betalingskort?
    Vælg ’Kort’ på Til dig-siden. Vælg det kort, du vil spærre og tryk på ’Spær kort’ under kortet. Du kan selv ophæve spærringen igen inden for 14. dage. Herefter bliver kortet lukket permanent. I bankens åbningstid kan du spærre dine kort på tlf. 97321166 og uden for bankens åbningstid på tlf. 44892929 (Visa/Dankort) og tlf. 44892750 (Mastercard).

    Hvordan finder jeg min pinkode?
    Vælg ’Kort’ på Til dig-siden. Vælg herefter det kort, som du ønsker at se pinkoden på. Vælg ’Vis pinkode’ under kortet. Tryk på ’Vis pinkode’ i det grønne felt. Din pinkode bliver nu vist et kort øjeblik. Det er vigtigt, at du sikre dig, at der ikke er andre, der kigger med, når du får vist din pinkode.

  • Ret dine indstillinger

    Hvordan sorterer jeg mine konti?
    Gå ind på ’Konto’ og tryk på pilene i øverste højre hjørne. Du ser nu din kontoliste under overskriften 'Sorter og Skjul'. Du kan sortere i dine konti ved at trække dem op og ned - tryk på de to streger til højre og træk. Og du kan vælge, om du ønsker at få en konto skjult fra visningen.

    Hvordan omdøber jeg mine konti?
    Gå ind på den konto, du vil omdøbe, og vælg de tre prikker i øverste højre hjørne. Her får du mulighed for at omdøbe kontoen. Vær opmærksom på, at nogle kontotyper ikke kan omdøbes. Det gælder fx pensionskonti.

    Hvordan sorterer jeg mine depoter og puljer?
    Vælg ’Investering’ under ’Menu’. Tryk på de tre prikker i øverste højre hjørne og vælg ’Sortering’. Du kan nu vælge, hvordan dine investeringer skal sorteres, og i hvilken rækkefølge de skal vises på forsiden. Du kan flytte rundt på rækkefølgen ved at trykke på de to streger ud for investeringen og trække op eller ned.

    Hvordan får jeg vist løbende saldo på min konto?
    Gå ind på den konto, som du ønsker at se løbende saldo på. Tryk på de tre prikker i øverste højre hjørne og vælg ’Rediger listevisning’. Slå ’Vis saldo’ til. Du kan nu se din saldo på kontoen efter hver transaktion.

    Hvordan kan jeg slå forbrugskategorisering af mine kontobevægelser fra?
    Vælg ’Menu’ og herefter ’Indstillinger’. Under ’Samtykker og aftaler’ kan du se, hvilke samtykker du har afgivet. Under ’Samtykke til kategorisering’ kan du se, hvornår du har afgivet samtykke, og nederst kan du vælge ’Slet samtykke’.

  • Sikkerhed

    Er mobilbanken sikker?
    Ja, mobilbanken er sikker at bruge, men der er nogle forholdsregler, som er gode at følge:

    • Vis aldrig din kode til andre – og læg aldrig din mobiltelefon fra dig, når du er logget på.
    • Giv ikke andre adgang til dit nøglekort – lad være med at scanne det ind og gemme det på din computer eller mobil.
    • Har du mistanke om, at din kode er blevet afluret eller opsnappet, så skift din kode med det samme. Se hvordan under ’Hvordan skifter jeg kode?’. Og ring hurtigst muligt til Hotline på 70231166 , så I kan vurdere, om din mobilbank skal spærres.
    • Hvis flere har adgang til telefonen med touchID, vil de alle kunne åbne mobilbanken.
  • Skat
    Hvordan deler jeg skatteoplysninger med banken?
    Gå ind under ’Indstillinger’ i ’Menu’. Her kan du i bunden vælge ’Send skatteoplysninger’ og med NemID give Skatteforvaltningen samtykke til, at banken får adgang til din årsopgørelse og de sidste 6 måneders lønoplysninger.
  • Priser

    Hvad koster mobilbanken?
    Det er gratis at downloade mobilbanken, men for at have fuldt udbytte af den skal du have Netbank. De to tilsammen koster 51 kr. pr. kvartal.

    Hvad koster det at overføre penge?
    Det er gratis at overføre penge til andre danske pengeinstitutter. Dog opkræves der en betaling, hvis pengene skal være fremme med det samme. Du kan se mere i prislisten.

  • NemID og MitID

    Hvorfor skal jeg bruge NemID eller MitID, når jeg laver transaktioner i mobilbanken?
    Vi har valgt, at det skal være nemt og hurtigt for dig at tjekke din konto. Derfor skal du kun bruge din kode for at komme ind i mobilbanken. Til gengæld skal du bruge NemID eller MitID, hver gang du skal betale en regning eller overføre beløb til fælleskonti, til konti, du har fuldmagt til og til andre. Download NemID eller MitID nøgleapp – så slipper du for at bruge nøglekort. Det er meget nemmere.

    Hvordan bruger jeg NemID eller MitID-appen, når jeg laver transaktioner i mobilbanken?
    Du skal downloade NemID eller MitID nøgleapp i App Store eller Google Play og aktivere den.

    • Når du laver en transaktion, får du en meddelelse fra appen om, at du har en afventende godkendelse.
    • Åbn appen ved at trykke på meddelelsen og godkend transaktionen.
    • Når du har godkendt transaktionen, går du tilbage i mobilbanken ved at vælge Mobilbank i øverste venstre hjørne.

    Hvordan bruger jeg min NemID eller MitID nøgleviser, når jeg laver transaktioner i mobilbanken?
    Når du laver en transaktion, bliver du bedt om at bruge en nøgle fra dit nøglekort. Her trykker du på "Skift nøgletype" og vælger nøgleviser i stedet. Tryk på knappen på din nøgleviser og indtast den kode, der bliver vist. Du kan altid selv afgøre, om du vil bruge nøgleviser, nøglekort eller nøgleapp ved at trykke "Skift nøgletype". På www.nemid.nu kan du bestille en NemID-nøgleviser.

  • Hjælp

    Hvordan spærrer jeg min mobilbank?
    Har du mistanke om, at din kode er blevet afluret eller opsnappet, så kan du spærre Mobilbank sådan:

    • Log ind i Netbank
    • Klik på tandhjulet i øverste højre hjørne
    • Klik på "Aftaler og mobil"
    • Klik på "Mobilbank"
    • Klik på "Spær"

    I bankens åbningstid kan du spærre din Mobilbank ved at kontakte os tlf. (+45) 70231166. Se meget mere om spærring her.

    Hvor kan jeg få hjælp, hvis jeg oplever fejl i appen?
    Ring eller skriv til Hotline. Se kontaktoplysninger her.

    Hvor kan jeg få hjælp, hvis jeg har spørgsmål til mine bankforretninger?
    Du er altid velkommen til at skrive eller ringe til din rådgiver/afdeling, som du finde på ’Til dig’-siden.

Frihed og overblik

"Jeg vidste simpelthen ikke, at min smartphone var så smart. Nu kan jeg jo ordne det meste selv."

Flere muligheder med mobilen

Udover Mobilbank har du mulighed for at tilmelde dig MobilePay og BeskedService - og bruge SMS 1203 med det samme. Klik på fanerne nedenfor.

MobilePay

Tab 1

MobilePay

En nem måde at betale på. Slip for kontanter og kort.

Du bruger blot MobilePay-app'en på en smartphone.

Du sender til et mobilnummer – og pengene er på vej til modtageren med det samme. Ingen kontonumre, ingen NemID. Og du slipper for at skulle have kontanter på dig.

For at bruge MobilePay tastes blot modtagerens mobilnummer, eller personen vælges direkte fra kontaktlisten på mobilen. Derefter tastes beløbet, og overførslen bekræftes. Til slut får man en kvittering, og med en sms kan man orientere modtageren om, at pengene er på vej.

Betalt kontaktløst med mobilen i butikker

Du kan nu betale kontaktløst med MobilePay i mange butikker blot ved at holde telefonen hen til MobilePay-skiltet. Man slipper altså for at skulle indtaste butikkens mobilnummer.

Tilmeld dig nemt og hurtigt

Du kan nemt tilmelde dig MobilePay. Hent app'en og følg vejledningen:

Få MobilePay

Apple Pay

Tab 1

Apple Pay

Nu kan du endelig betale nemt og sikkert med Apple Pay.

Med Apple Pay får du en ny nem og sikker måde at betale med - som et alternativ til andre digitale betalingsløsninger. Du vil kunne lave betalinger via din iPhone, iPad, Apple Watch eller Mac.

Du kan nemt tilmelde dine betalingskort til Apple Pay via Mobilbank (under menupunktet "Kort") eller direkte i app'en Wallet på din iPhone.

Se mere om Apple Pay her

SMS 1203

Tab 1

Få saldoen med en sms

Med SMS 1203 kan du sende en sms til banken og straks få oplyst saldoen på dine konti. Servicen koster kun almindelig sms-takst.

Når du har sendt sms'en til 1203, får du straks en sms tilbage med f.eks.:
"Saldo på Lønkonto er 99,99 DKK kl. 11:13. Venlig hilsen banken"

Sådan gør du:

Send sms til 1203 med teksten: OPLYS SALDO kontonavn
f.eks.: OPLYS SALDO LØNKONTO, OPLYS SALDO L eller blot: OPLYS SALDO

Kontonavn:

I NetBank og på dine kontoudskrifter kan du se navnene på dine konti. Du kan navngive dine konti i NetBank. Hvis du ikke angiver et kontonavn i sms'en til 1203, får du oplyst saldoen på din NEM-konto.

Dit mobilnummer skal være registreret:

Banken skal have registreret dit mobilnummer. Det kan du selv gøre via NetBank under punktet "Din profil". Du kan også kontakte din rådgiver i banken.

FAQ - Spørgsmål & svar:

  • Vi er et par, som har registreret samme mobilnummer. Duer det?
    Ja, det er ok. Angiver I ikke kontonavn, vises begges NemKonto-saldo.
  • Jeg har flere konti, der hedder det samme. Hvilken saldo får jeg, når jeg forespørger?
    Du vil få saldoen på den første konto, som systemet finder. Vi anbefaler, at du omdøber din konto i NetBank.
  • Kan jeg forespørge på saldo på vores fælles konti?
    Ja, men det kræver, at banken registrerer et mobilnummer på jeres fælles kundenummer.
  • Hvad koster det at bruge SMS 1203?
    Det koster kun almindelig sms-takst at sende sms'en, og det er gratis at modtage svaret.
  • Skal jeg tilmeldes SMS 1203?
    Nej, men banken skal kende dit mobilnummer.

Beskedservice

Tab 1

Få automatiske beskeder

Du kan via sms eller e-mail holde dig ajour med, hvad der sker på din konto.

Det er gratis både at tilmelde sig, og at få tilsendt beskeder. Du kan tilmelde dig BeskedService i NetBank.

BeskedService oversigt:

Service Beskrivelse
Betalingsservice Få en besked, når der ligger en ny BS-oversigt i NetBank.
Netboks Få en besked, når der er kommet kontoudskrifter, fondsnotaer og opgørelser mv. fra banken i din Netboks.
Elektronisk indbetalingskort Få en besked, hvis du har et ubetalt Elektronisk indbetalingskort liggende i NetBank.
Information om overtræk Få en besked, hvis din konto går i overtræk.
Information om indsat beløb Få en besked når der er gået penge ind på din konto - når du f.eks. gerne vil vide, hvornår din løn er gået ind.
Saldooplysning med et fast interval Få f.eks. en saldobesked hver uge eller hver måned - hvis du gerne vil følge med i saldoen på din konto.
Saldooplysning ved selvvalgt beløb Få besked, når der f.eks kun er 100 kr. (du bestemmer selv beløbet) tilbage på kontoen.
Gennemgang af dit budget Få en besked, når det er tid til at gennemgå dit budget.
Saldoafvigelse på dit budget Få en besked, hvis du ved månedens afslutning har mindre tilbage på din konto, end du burde ifølge dit budget.  
Fondshandel Få besked når din fondshandel (gennemført via din NetBank) er gennemført, eller når din fondsordre er slettet.

Læs mere om Netbank her, hvor du også kan tilmelde dig.