Kortindsigelser

Kortbetaling er et af de sikreste betalingsmidler, men der kan stadigvæk ske misbrug.

Som kortholder har du i nogle situationer mulighed for at få tilbageført en betaling med det samme. Opdager du, at der har været hævninger på din konto, du ikke kender til, skal du hurtigst muligt spærre dit kort og kontakte banken for at lave indsigelse.

Har du ikke modtaget din bestilte vare, eller har du fået en forkert vare, kan vi også hjælpe dig, men først skal du forsøge at løse problemet med forretningen.

Indsigelsesmuligheder - hvad gør jeg?

  • 3-mands misbrug (ikke selv deltaget)

    Du kan lave indsigelse, hvis dit kort er blevet misbrugt, uanset om du stadigvæk har kortet, eller det er blevet stjålet.

    Spær dit kort

    Kontakt din afdeling (se link nedenfor) hurtigst muligt. Du kan med fordel printe og udfylde Tro og Love erklæring nedenfor, og aflevere eller maile den til din afdeling. 
    Vi sætter herefter pengene ind på din konto, fratrukket evt. selvrisiko.

    OBS: Hvis det i behandlingen af din indsigelse viser sig, at den er uberettiget, forbeholder vi os ret til at hæve pengene på din konto igen og opkræve administrationsgebyr i henhold til prislisten.
    (Det er derfor vigtigt, at sagen startes rigtigt op. Det er ikke 3. mandsmisbrug, hvis du har købt noget ”billigt”, og der efterfølgende opkræves abonnement. I sådanne tilfælde skal du i første omgang selv kontakte og løse problem med firmaet.

    Er dit kort fysisk stjålet, skal du lave politianmeldelse.

    Find din afdeling

    Tro og love 3. mands-misbrug VisaDankort

    Tro og love 3. mands-misbrug MasterCard

  • Har ikke modtaget bestilte varer eller ydelse

    Du kan lave indsigelse, hvis du har købt en vare på nettet (fjernsalg), og varen ikke er leveret.

    Inden vi kan hjælpe dig, skal du:

    • Kontakte sælger hurtigst muligt, for at rykke for varen eller bede om penge retur.
      (Det er ofte den hurtigste og nemmeste løsning).

    Lykkes det ikke, skal du kontakte din afdeling, og de skal bruge:

    • Kopi af ordreseddel med forventet leveringsdato
    • Kopi af mail du har sendt, og forretnings svar med dato på.
    • Dato/telefonnr /navn, hvis kontakt har været på telefon.

    Find din afdeling

    Når indsigelsen er startet op, og du efterfølgende får varer eller penge retur, skal du kontakte os hurtigst muligt.

    Du kan med fordel udfylde nedenstående:

    Formular Ej modtaget – Visa/Dankort

    Formular Ej modtaget - MasterCard

  • Har modtaget en vare, der ikke var som beskrevet (evt. falsk)

    Du kan lave indsigelse, hvis du har købt en vare ved fjernsalg (køb på nettet), som er defekt, overhovedet ikke som beskrevet, aftalt køb af originalvare og der leveres kopivare.

    Inden vi kan hjælpe dig, skal du:

    • Kontakte sælger for at løse problem. (Det er ofte den hurtigste og nemmeste løsning)

    Lykkes det ikke, skal du kontakte din afdeling, og de skal bruge:

    • Ordreseddel eller din nøjagtige beskrivelse af varen (str, farve, mærke osv).
    • Nøjagtig beskrivelse af det du har modtaget.
    • Kopi af mails til sælger og deres svar.

    OBS:
    Har du betalt med MasterCard, skal du sende sælger en mail, hvor du beder dem hente den forkerte vare på din adresse.
    Har du betalt med VisaDankort, skal du sende sælger en mail, hvor du beder om en retur adresse.

    Du kan med fordel udfylde nedenstående blanket og sende til din afdeling:

    Formular Ej som beskrevet  -  VisaDankort

    Formular Ej som beskrevet  - MasterCard

    Find din afdeling
     

  • Er blevet trukket et andet beløb end aftalt

    Du kan lave indsigelse, hvis det hævede beløb ikke er det samme, som det som du har godkendt.

    Inden vi kan hjælpe dig, skal du:

    • Kontakte sælger og forsøge at løse problemet. (Det er ofte den hurtigste og nemmeste løsning).

    Lykkes det ikke, skal du kontakte din afdeling, og de skal bruge:

    • Kopi af ordre, hvor pris fremgår
    • Kopi af mail du har sendt og deres svar, med dato på.

    Find din afdeling

    Når indsigelsen er startet op, og du efterfølgende modtager penge retur, skal du kontakte os.

  • Har ikke fået penge retur, selvom jeg har returneret varen

    Dankort

    Du kan lave indsigelse, hvis du har udnyttet din fortrydelsesret. (Nægtet modtagelse eller undladt at hente varen og informeret sælger om det), og ikke har fået penge retur fra sælger senest 30 dage efter at varen er returneret eller kreditnota modtaget.
    Lykkes det ikke, skal du kontakte din afdeling hurtigst mulig, og de skal bruge:

    • Ordreseddel
    • Postkvittering for returnering
    • kopi af mail /kreditnota

    Find din afdeling

    Visa/MasterCard

    Hvis du ifølge sælgers returneringsregler kan returnere varen, skal du først kontakte sælger og forsøge at løse problemet.
    Lykkes det ikke og returneringsbetingelserne er opfyldt, skal du kontakte din afdeling. De skal bruge:

    • Ordreseddel
    • Postkvittering for returnering
    • kopi af mails

    Find din afdeling

    Når indsigelsen er startet op, og du efterfølgende modtager penge retur, skal du kontakte os.

  • Opsagt mit abonnement rettidigt, men bliver stadigvæk opkrævet

    Du kan lave indsigelse, hvis du har opsagt dit abonnement rettidigt ifølge forretningens opsigelsesvilkår.

    Inden vi kan hjælpe dig, skal du:

    • Tjekke opsigelsesvilkår
    • Kontakte firma og forsøge at løse problemet med dem.

    Lykkes det ikke, skal du kontakte afdeling, og de skal bruge:

    • Kopi af opsigelse
    • Kopi af mail til og fra firma

    Find din afdeling
     

  • Ved købet har jeg ikke accepteret efterfølgende opkrævninger

    Du kan gøre indsigelse, hvis du i forbindelse med dit køb, IKKE har accepteret yderligere opkrævninger.

    Men inden vi kan hjælpe dig, skal du forsøge at løse problemet med forretning.
    (Ofte er abonnementsbetingelser at finde i deres regler, som man accepterer i forbindelse med køb).

    Lykkes det ikke, skal du kontakte din afdeling, og de skal bruge:

    • Kopi af mail til og fra firma.

    Find din afdeling

    OBS:
    Udlejningsfirmaer kan i henhold til reglerne, efterdebitere kunder i f.eks. følgende tilfælde:

    • Manglende opfyldning af brændstof
    • For sen aflevering
    • Parkeringsbøder/fartbøder/miljømærkebøder
    • Skader
    • Aflevering af bil på andet sted end det aftalte
    • Ekstra forsikring ved billeje
    • Ekstra betaling for kørte kilometer
    • Ekstra udstyr, f.eks. barnesæde eller autostol

    Hoteller kan efterdebitere kunder f.eks. ved:

    • Room service
    • Afregning af minibar
    • Hærværk/misligeholdelse
    • Vask og strygning af tøj
  • Pengene er ikke udbetalt fra Pengeautomat

    Du kan lave indsigelse, hvis der er sket en fejl i forbindelse med udbetaling af kontanter.

    Kontakt din afdeling, og husk kopi af notaen fra pengeautomaten.

    Find din afdeling
     

  • Andre årsager - kontakt din afdeling